Friends are like the colour pencils ,
they colour our lives ,
I may not be your favourite COLOUR ,
But hope you will need me some where to complete ur picture (unknown author)

Monday, December 9, 2013

balada seorang dyslexia..

Pejam celik pejam celik, sudah hampir 4 bulan aku meninggalkan uitm. terasa rindu membuak-buak nak ulang balik masa belajar dengan semua classmates. Pengalaman belajar kat uitm shah alam merupakan salah satu kenangan terindah dalam hidup aku. aku dapat kawan yg gler awesome, lecturers yg sgt happening and paling best aku berjaya dapat first class degree walaupun aku ni seorang penghidap penyakit dyslexia. Alhamdulillah sangat.

Sebenarnya kalau sesapa yang ada dyslexia ni, memang sangat susah nk belajar and very slow dlm proses pembelajaran, pembelajaran selalu je terganggu. personally, subjek yang paling aku banyak masalah ialah bahasa. bahasa aku memang sangat teruk, sampai skg aku xboleh sebut certain words. kadang2 aku rasa macam org sekeliling aku susah nak faham apa yang aku cakap. dorang selalu komen aku cakap benda yang dorg xpaham. pastu, part listening aku lagi worst.memang terbukti teruk masa test muet and ielts, even aku dpt band 4, listening aku dpt rendah gile...bwh 20 kot.. aku ni xboleh tangkap biji buah perbualan org.org cakap lain, aku paham lain. maybe certain people kata benda tu common. tapi bagi aku, kalau tiap2 kali org ckp, aku xpham, apa kejdahnya.huhu.tu belum lagi kalau aku speaking, lain yang aku fikir, lain yang kuar dr mulut.haha..

and hari ni ada sedara aku cerita yang dia risau pasal perkembangan anak dia kat sek, walaupun dah darjah satu still xboleh membaca.actually aku dulu mengalami masalah yang lagi teruk itu. cikgu sekolah aku dulu sampai give up xnak ajar aku.sebab aku xboleh kenal huruf lagi.cikgu tu sampai pesan kat mak aku, yang aku ni kena bawak jumpa doktor pakar.mak aku masa tu risau sangat.walaupn masa tu aku bdk2 lagi, tp aku rasa sedih sangat bila cikgu sampai give up xnak ajar aku.semenjak tu, mak aku beli poster huruf2,nombor,alif ba ta, lekat kat dinding rumah.tiap2 ari aku kena rotan sebab selalu xingt abjad.aku cuma tahu A,B,C je..huruf lain aku dah lupa balik..mak belikan buku suku kata tuk bm, so setiap hari mak ajar aku suku kata.tapi mcm biasa, aku mesti lupa.benda ni berterusan sampai aku darjah tiga.aku masa tu hari2 berdoa semoga Allah mudahkan aku belajar.aku teringin sangat nak baca buku. Alhamdulillah berkat mak abah selalu ajar and doa dorg.aku boleh membaca skit2 dah.sampai darjah 5 baru la okay.walaupun masa tu buku rekod exam aku penuh merah (ada subjek yg aku dpt 10/100) tapi aku happy sgt sbb dah boleh membaca..mmg susah nak catch up balik semua subjek yang kita ketinggalan.walaupn mak abah aku belajar sampai spm je tp dorg gigih ajar anak dorg yg slow ni..paling tak tahan, bila upsr aku dapat 3A 2B,haha cikgu pn xpercaya sbb bdk dari second last class ni pn dapat result okay.haha..sikit demi sikit barulah pelajaran aku meningkat.macam org biasa, ada naik dan ada jatuhnya.

tu semua aku cerita kat sedara aku tadi, sbb aku tahu dia risau sgt pasal anak dia.lepas dia dengar cerita aku n dengar dari mulut mak aku lak, baru la dia nampak macam ada harapan skit. hope pas dia dengar kisah aku, dia dapat la sikit inspirasi tuk anak dia.aku faham setiap ibu bapa inginkan yang terbaik tuk anak mereka.tapi tidak semua dilahirkan dengan kebolehan yg sama, ada yg cepat n ada yg slow.tp inshaAllah kalau kita terus berusaha kita boleh ubah semua tu...man jadda wa jadda..






"Kenangan yang lalu akan terus berlalu tanpa ada kali keduanya
biarpun ia pergi menjauh namun rasa akrab persahabatan tu
akan terus segar dan mekar dalam ingatanku"